Goed gecamoufleerde 4 tonner |
Een iets opvallender (DAF) YP 408 van de hulpleider |
 |
Het land Neder-Saksen, waarin de oefening plaats vindt, ligt in noord-west
Duitsland tussen de Nederlandse grens en de rivier de Elbe, in het norden
begrensd door de Noordzee en in het zuiden door de landen Noord Rijnland-Westfalen
en Hessen. De landschappelijke aard van het land wordt gekenmerkt door
uitgestrekte gecultiveerde gebieden, onderbroken door grote en kleinere
natuurgebieden van bijzondere aard In het gehele gebied overheerst het
zeeklimaat met veel neerslag en weinig verdamping.
Zeeklimaat of niet, het is reeds in de tweede helft van maart en er
ligt nog sneeuw.
Het is koud. Hier houdt Willem Vlieger zich warm met een kop thee.
|
Willem Vlieger en Ben Uijtenhaak hebben een warme slaapplek gevonden. |
Ach, Vlieger slaapt overal. |
Sgt Roobol (C-COG) achterop de motorfiets bij Tempelman |
Mooie omgeving met die vakwerkhuizen |
Mistig en koud.... |
... er wordt ook NBC geoefend. |
GAS ! GAS ! GAS ! |
Een oefen gewonde wordt op een brancard gelegd |
Leopards doen ook mee. |
De Leopards zijn wel een maatje groter dan onze YPR's |
 |
Helikopters van het 298 Squadron Lichte Vliegtuigen.
De Alouette III helikopters waren aangeschaft door de landmacht; mensen
en faciliteiten (infrastructuur, onderhoudspersoneel, vliegers) werden
echter door de toenmalige luchtmacht geleverd. Dit geheel werd in de beginjaren
’60 van 20e eeuw samengebracht in de Groep Lichte Vliegtuigen (GPLV).
De Alouette III werd door de landmacht gebruikt voor verkenning en artillerie-vuurleiding;
daarom was de waarnemer bijna altijd van de landmacht. Tevens werden verbindings-
en transporttaken uitgevoerd
De Alouette III was onbewapend, ongepantserd en had geen geavanceerde
apparatuur als infrarood-waarnemingsapparatuur of radar aan boord. Om in
een gevechtssituatie te kunnen overleven, werd daarom het 'sluipvliegen'
beoefend. Dit hield in dat heel laag en behoedzaam werd gevlogen of stilgehangen
boven het veld, waarbij werd gezorgd dat er altijd een huis, heuvel, bos
of ander obstakel tussen de vijand en de helikopter aanwezig was.
|
 |
 |
Een M113 van de Staf-Cie sleept een defecte YPR. Roobol staat boven
op. |
Genieten van de zon. Het is koud maar achter een boomstam is het goed
te doen |
Is het geen mooie omgeving ? |
Als je zo druk bezig bent heb je daar geen oog voor. |
Hygiëne te velde. Ben Uijtenhaak poetst zijn tanden. |
Het zelfde ochtend ritueel voor Willem Vlieger en Hans Paalman. |
Vlieger mag ook even op de motor zitten. |
Brahms Discothek. Onze commandopost gedurende het weekend. |
Johan Kors en Ben Uijtenhaak |
Slapen op de dansvloer onder de spiegelbol |
Overdag is de disco de werkplek van de radio-onderhoudsmonteur |
De foef komt langs met een gamel koffie |
Onze bevoorraders, Herman Braat, Roel de Jong en Johan Kors |
Wacht lopen. Ook al is het weekend en is de druk even van de ketel. |
Geert Cnossen en Ruud Krikke |
4 tonner chauffeur Herman Braat |
Peukie pauze voor Uijtenhaak. Sgt Roobol op de bestuurdersstoel. |
Fraaie actie ! De Bravo Compagnie rukt op. |
Nijboer, Paalman, Roobol, Huis in't Veld, Jansen, Martens. |
Wij veroveren een tank van de vijand |
Klemgereden door onze YPR's |
Hergroeperen |
YP |
Uijtenhaak heeft aan een radio in de Leopard gesleuteld. |
Terug trekken. |
Uijtenhaak is aan een kop koffie toe. |
Alfons Eikelhof , Hans Bornebroek, Bert Koopman. |
Martens en Krikke. |
Einde oefening |
Terug op de kazerne. Martens, Uijtenhaak, Vlieger, Braat, Krikke |
|
|
|
 |